قالیشویی بانو

ساخت وبلاگ

شستشوی فرش به روش سنتی

پس از مدتی که از خرید فرش می‌گذرد حتی اگر کدبانوی منزل بسیار هم از ایجاد لکه‌ها و سایر آسیب‌هایی که ممکن است به فرش برسد جلوگیری کند باز هم مجاورت دائمی با هوا و ورود گردوخاک به منزل، فرش را کثیف خواهد کرد. بنابراین پس از مدتی شستشوی فرش باید انجام شود. در این مقاله می‌خواهیم به شستشوی فرش به روش سنتی بپردازیم.

گردوغباری که در هوا وجود دارد در لابه‌لای پرزهای فرش می‌نشیند و به مرور زمان باعث کثیف شدن فرش می‌شود. اگر فرش از زمینه روشنی برخوردار باشد سرعت کثیف شدن آن بیشتر می‌شود و نیاز به شستشوی آن در اولویت بیشتری قرار می‌گیرد. زیرا هر چه آلودگی بیشتر روی سطح فرش باقی بماند علاوه بر آسیب به کیفیت فرش، جلوه و زیبایی آن را از بین می‌برد.

نظافت و شستشوی فرش باید با اصولی انجام شود تا با کمترین آسیب به فرش جلوه اولیه آن از دست نرود. برای شستشوی فرش به روش سنتی ابتدا باید پیش از شستشو گردوغبار فرش گرفته شود. زیرا وجود گردوغبار در پرزهای فرش علاوه بر ایجاد پوسیدگی ممکن است محیط را برای رشد حشراتی نظیر بید مساعد سازد. اگر فرش را اصطلاحا بید بزند به طور کامل از بین می‌رود.

غبارگیری دستی

برای غبارگیری دستی فرش را روی سطح بلندی مانند یک میله یا شبکه توری فلزی قرار می‌دهند و به وسیله چوب یا وسیله‌ای مشابه به پشت فرش ضربه می‌زنند. این ضربه‌ها باعث می‌شود گردوغبار و آشغال‌های ریز که در پرزهای فرش وجود دارند از لابه‌لای فرش خارج شود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این ضربات به قدری محکم زده نمی‌شود که به بافت فرش آسیب برساند.

ممکن است فرش به صورت پشت‌ورو روی سطح زمین گسترده شود و با زدن ضربه به پشت فرش گردوخاک و خرده آشغال‌ها از آن خارج شود. برای نتیجه بهتر با جاروهای دستی بر روی فرش جارو کشیده می‌شود تا سطح آن کاملا عاری از گردوخاک شود.

بعضی افراد برای از بین بردن گردوغبار فرش را به صورت محکم به زمین می‌کوبند اما این روش ممکن است آسیب‌های جدی به بافت فرش وارد کند و تاروپود فرش را از انسجام طبیعی‌اش خارج کند.

به ویژه اگر فرش شما قدیمی باشد یا قبلا رفوکاری شده باشد باید غبارگیر دستی آن با دقت بیشتری انجام شود زیرا ممکن است فرش در اثر ضربه شدید آسیب جدی ببیند و شما را متحمل هزینه بسیاری برای ترمیم مجدد کند.

پس از غبارگیری، فرش کاملا وارسی می‌شود تا اگر سوراخی در آن وجود داشته باشد برای رفوکاری و ترمیم به متخصص این کار سپرده شود. رفوکاری قبل از شستشوی فرش انجام می‌گیرد.

شستشوی فرش در نهر

شستشوی فرش به روش سنتی در زمان‌های گذشته و در جاهایی که افراد دسترسی به رودخانه و نهر داشتند بسیار آسان بود. ابتدا فرش را در آب روان قرار می‌دادند تا فرش کاملا خیس شود سپس آن را از آب خارج می‌کردند و با مواد شوینده قدیمی مانند چوبک و با استفاده از پاروهای بزرگ می‌شستند. پس از این مرحله مجددا فرش را در نهر آب قرار می‌دادند تا مواد شوینده خارج شده و فرش کاملا تمیز شود. سپس فرش را روی سنگ‌ها به صورت شیب‌دار و در مقابل نور آفتاب قرار می‌دادند تا فرش کاملا خشک شود.

در حال حاضر بیشتر افراد از خدمات قالیشویی برای شستشوی فرش استفاده می‌کنند اما اگر زمانی خواستید خودتان در منزل فرش بشویید پس از گرفتن گردوغبار به وسیله جاروبرقی بهتر است فرش را روی سطحی که با موزاییک پوشانده شده و یا سطح سیمانی قرار دهید.

اگر فرش شما دستبافت است اصلا از آب گرم برای شستن آن استفاده نکنید زیرا احتمال رنگ پس دادن فرش وجود دارد. پس از خیس کردن فرش از شوینده‌های ملایم و مخصوص شستن فرش مانند شامپو فرش استفاده کنید. برای از بین بردن لکه‌ها پودر صابون معجزه می‌کند. پس از شستشو تا جای ممکن با کمک پارو آب را از فرش خارج کنید. سپس فرش مرطوب را در معرض جریان هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن، فرش را در جهت خواب آن جارو کنید تا جلوه اولیه خود را به دست بیاورد

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 91 تاريخ : دوشنبه 27 آبان 1398 ساعت: 17:45

پرده ‌های حریر

 پرده علاوه بر تنظیم نور به فضای منزل جلوه و زیبایی خاصی می‌بخشد. پرده‌ها از جنس‌های مختلف و در طرح‌های گوناگون تهیه می‌شوند. اگر پرده ‌های حریر را برای منزل خود انتخاب کرده‌اید در این مقاله همراه ما باشید تا با شستشوی پرده حریر و ریزه‌کاری‌های آن آشنا شوید.

پارچه حریر بافت ظریفی دارد و برای استفاده در پوشاک و دکوراسیون داخلی منزل بسیار کاربردی و شیک است. این پارچه جزو خانواده پارچه‌های ابریشمی و سیلک قرار دارد و باید برای دوخت و شستشوی آن حساسیت خاصی به خرج داد.

یکی از مصارف عمده پارچه حریر دوخت پرده برای فضاهای مختلف است. برای دکوراسیون داخلی منزل از پرده حریر می‌توان برای پنجره‌های اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی آشپزخانه استفاده کرد. درخشندگی خاص پرده‌های حریر بسیار چشم‌نواز است و توجه بیننده را به زیبایی‌های خود جلب می‌کند.

مزایای پرده ‌های حریر

یکی از مزایای مهم پرده حریر علاوه بر زیبایی مضاعفی که به فضای منزل شما می‌بخشد این است که از عبور نور به داخل منزل جلوگیری نمی‌کند. در بسیاری از موارد یک پرده از جنس کتان یا تترون برای آستر این نوع پرده‌ها در نظر گرفته می‌شود تا به وسیله آن بتوان میزان نور ورودی به فضا را تنظیم کرد و یا دید از بیرون را کنترل کرد.

مزیت دیگر پرده‌های حریر مقاومت آنها در برابر چروک‌شدن و پارگی است. بافت پرده‌های حریر با وجود نازکی و ظرافت بسیار مستحکم است و در برابر پارگی مقاومت زیادی دارد.

پرده‌های حریر به صورت ساده و طرح‌دار در رنگ‌های بسیار متنوع در بازار عرضه می‌شوند و این مزیت بزرگی برای خریدار است که با توجه به رنگ دکوراسیون منزل خود و در جهت هماهنگی با آن، پارچه حریر مورد نظر خود را انتخاب کند.

طراحان دکوراسیون داخلی منزل توصیه می‌کنند برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش در اتاق خواب از پرده‌های حریر و دانتل استفاده کنید. طرح‌های پارچه حریر بسیار متنوع هستند و برای هر فضایی اعم از پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه گزینه‌های بسیاری را پیش روی شما قرار می‌دهند. مهم این است که انتخاب شما با سایر اجزای دکوراسیون منزل هماهنگی داشته باشد تا نمای پرده در نظر دیگران جلوه بیشتری داشته باشد.

 انتخاب پرده‌های حریر طرح‌دار برای ایجاد فضا با سبک مدرن بسیار شایسته هستند. معمولا نقش‌ها در پرده‌های حریر به صورت تنیده در هم هستند و به تنهایی و بدون گوشواره یا والان، زیبایی منحصربه‌‌فردی به فضای منزل شما می‌بخشند.

شستشوی پرده ‌های حریر

برای شستشوی پرده‌های حریر باید حوصله به خرج دهید. توجه داشته باشید که پرده حریر به دلیل بافت ظریف و ساختار توری مانند گردوغبار بیشتری را به خود جذب می‌کند. بنابراین ابتدا پرده را با میزان مناسبی از آب سرد بشویید تا گردوغبار از آن خارج شود. ممکن است نیاز باشند چند بار این کار را تکرار کنید تا کاملا گردوغبار از بین برود. دلیل این کار این است که پرده پس از شستشو کدر و چرک‌مرده نشود.

برای شستشوی پرده حریر در تمام مراحل از آب سرد استفاده کنید زیرا آب گرم به بافت ظریف پرده‌های حریر آسیب می‌رساند و باعث می‌شود پرده حالت سفت و منظم اولیه خود را از دست بدهد.

در مرحله بعد باید پرده را با مواد شوینده بشویید. در انتخاب مواد شوینده دقت کنید و از نوع ملایم آن استفاده کنید. برای نتیجه بهتر و تمیز و درخشنده شدن پرده حریر بهتر است آن را به مدت چند ساعت در آب سرد و ماده شوینده قرار دهید تا خیس بخورد و سپس اقدام به شستن آن کنید.

اضافه کردن مقداری جوش شیرین به پودر شوینده می‌تواند تمیزی و درخشندگی پرده ‌های حریر شما را چند برابر کند. پس از شستشوی پرده آن را آبکشی کنید، فقط به خاطر داشته باشید اگر از خشک‌کن ماشین لباس‌شویی استفاده می‌کنید حتما دور آهسته آن را انتخاب کنید تا به بافت ظریف پرده حریر آسیبی نرسد.

توصیه پرده‌دوزان حرفه‌ای این است که پرده را پس از شستشو به صورت نمناک در محل اصلی خود آویزان کنید تا چروک نشود. با این کار دیگر نیازی به اتو کشیدن پرده نیست. همچنین بهتر است چین‌های پرده را نیز در همان حال که مرطوب است مرتب کنید تا به همان صورت خشک شود.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 91 تاريخ : پنجشنبه 23 آبان 1398 ساعت: 13:26

شستشوی مبل مخمل

مبل‌ها پس از گذشت مدتی کثیف می‌شوند و نیاز به نظافت دارند. تمیز کردن به‌موقع مبلمان بر عمر مفید آن می‌افزاید و شما را از صرف هزینه برای تعویض رویه مبل یا خرید مبلمان جدید بی‌نیاز می‌کند. برای شستشوی مبل مخصوصا اگر دارای پارچه حساسی باشد باید دقت زیادی به خرج داد تا آسیبی به آن وارد نشود. شستشوی مبل مخمل ریزه‌کاری‌هایی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

ابتدا سطح مبل و گوشه‌ها و درزهای آن را کاملا با جاروبرقی جارو کنید تا گردوغبار از سطح آن زدوده شود و لکه‌هایی که از قبل روی مبل ایجاد شده خود را نشان دهد. برای این کار می‌توانید از سری مخصوص گردگیری جاروبرقی که مخصوص مبلمان و پرده در نظر گرفته شده استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید این کار را به آرامی انجام دهید تا پرزهای ظریف پارچه مخمل مبل آسیبی نبیند.

برای اینکه بتوانید نوع پارچه مبل خود را بشناسید و با مراحل شستشوی مبل در منزل به خوبی آشنا شوید مقاله نکات کلیدی برای تمیز کردن مبلمان در منزل را ببینید.

شوینده طبیعی برای شستشوی مبل مخمل

برای تمیز کردن مبل‌ها نیاز به یک شوینده دارید تا به وسیله آن پارچه مبل را تمیز و لکه‌زدایی کنید. اگر می‌خواهید برای شستشوی مبل مخمل خود از یک محلول شوینده طبیعی استفاده کنید ترکیب آب‌لیمو، آب و جوش شیرین به صورت معجزه‌آسایی مبل شما را تمیز می‌کند.

فقط این نکته را در نظر داشته باشید برای شستشوی مبل با هر شوینده‌ای ابتدا مقداری از آن را بر قسمت کوچکی از پارچه مبل که در معرض دید نیست امتحان کنید تا از آسیب نرساندن شوینده به مبلمان اطمینان حاصل کنید.

حالا برای استفاده از فرمول خانگی موثر برای لکه‌زدایی مقداری آبلیمو را با کمی آب و جوش شیرین در ظرفی مخلوط کنید. سپس با یک اسفنج نرم یا یک تکه پارچه نخی مقداری از محلول را به آرامی روی سطح مبل و روی لکه‌ها بکشید. این کار باید به آهستگی انجام شود تا به بافت حساس و ظریف مخمل آسیبی وارد نشود. پس از آن باید اجازه دهید مبل خشک شود. سپس روی آن را با یک برس و یا جاروبرقی جارو کنید تا خواب مبل به حالت اولیه خود برگردد.

اگر مواد بالا در دسترستان نبود استفاده از محلول آب و صابون را امتحان کنید. صابون‌های ملایم فاقد مواد شیمیایی قوی هستند و ضمن برخورداری از قدرت پاک‌کنندگی بالا آسیبی به پارچه مخمل مبل نمی‎‌رسانند. آب و صابون را در ظرف کوچکی مخلوط کنید تا صابون در آب کف کند. سپس با یک اسفنج یا یا پارچه نخی مقداری از کف را بردارید و به روی سطح مبل مخصوصا روی لکه‌ها بکشید و ببینید چطور لکه‌ها و آلودگی‌ها از بین می‌روند.

برای از بین بردن لکه‌های سمج ممکن است مجبور باشید این روش را چند بار تکرار کنید. سپس اجازه دهید مبلمان خشک شود. اگر قرار است مهمان به منزل شما بیاید و برای خشک شدن مبل عجله دارید می‌توانید از سشوار یا پنکه استفاده کنید.

اگر لکه‌های مقاومی روی مبل مخملتان ایجاد شده که حتی بعد از شستشو با محلول صابون هم اثرش باقی مانده بهتر است از شامپوی مخصوص شستشوی مبل استفاده کنید. اما همانطور که پیش از این نیز گفته شد حتما ابتدا مقدار کمی از شوینده مورد نظر را بر بخشی از پارچه مبل که نامعلوم است امتحان کنید تا بتوانید با خیال راحت کل رویه مبل را با آن شوینده تمیز کنید.

خشک شدن مبلمان مخمل

خشک شدن مبل مخمل به دلیل ضخامت پارچه طول می‌کشد. برای سرعت بخشیدن به آن می‌توانید پنجره‌ها را باز کنید یا از سشوار یا پنکه استفاده کنید. تا زمان خشک شدن کامل مبلمان از نشستن روی آن خودداری کنید. سپس لازم است با یک برس نرم پرزهای ظریف پارچه مخمل را در جهت خواب پارچه مرتب کنید تا مبل‌ها جلوه اولیه خود را به دست آورند

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 89 تاريخ : سه شنبه 21 آبان 1398 ساعت: 16:01

انواع موکت ها

در حال حاضر در دکوراسیون داخلی انواع کفپوش‌های مختلف و مدرن به کار برده می‌شود اما در بعضی فضاها استفاده از موکت در اولویت قرار دارد. اگر صاحب فرزندان کوچک هستید برای تامین ایمنی آنها در سال‌های اول زندگی بهتر است کف منزل را با موکت بپوشانید. در این مقاله با انواع موکت ها بر اساس نوع الیاف آنها آشنا می‌شویم و ویژگی‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

استفاده از موکت در منزل مزایای زیادی دارد. موکت ها به صورت عایق صدا و حرارت عمل می‌کنند و مانع از انتقال سرما و سروصدا از فضای کف منزل می‌شوند. در منزلی که کف آن با موکت پوشانده شده است کودکان به راحتی می‌توانند بازی کنند و شما نگرانی بابت سر خوردن آنها روی سنگ و سرامیک نداشته باشید.

انواع موکت ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار ارائه شده است و شما با هر سلیقه‌ای می‌توانید آنها را انتخاب کنید و با دکوراسیون منزل خود هماهنگ کنید. برای تمیز کردن و شستشوی موکت ابتدا آن را به راحتی جاروبرقی بکشید سپس اگر لکه‌ای روی آن به وجود آمده به کمک یک اسفنج و محلول آب و شامپو فرش آن را تمیز کنید. دقت کنید شامپو یا محلول پاک‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید با الیاف موکت شما سازگار باشد و به آن آسیبی نرساند. معمولا شوینده‌هایی که در فرمولاسیون آن کمترین میزان از مواد شیمیایی به کار رفته برای این منظور مناسب‌تر است.

برای اینکه درباره شستشوی موکت در منزل بیشتر بدانید مقاله نکات مهم شستشوی موکت در منزل را بخوانید.

انواع موکت ها بر اساس نوع الیاف، روش بافت، فرآیند رنگرزی و… تقسیم‌بندی شده‌اند. در ادامه مقاله دسته‌بندی مرسوم موکت ‌ها بر اساس نوع الیاف را با هم مرور می‌کنیم.

موکت پشم

یکی از قدیمی‌ترین الیاف به‌کاررفته در تولید کفپوش‌ها، پشم است. پشم بسیار بادوام، انعطاف‌پذیر و نرم است و کثیفی و آلودگی را به خود جذب نمی‌کند. بافت سطح موکت پشمی دوام زیادی دارد و ظاهر خود را به خوبی حفظ می‌کند. این ویژگی به دلیل خاصیت الیاف پشم است که پس از پا خوردن و خوابیده شدن قابلیت برگشت به حالت اولیه را دارد.

یکی از نقاط ضعف موکت‌ های پشمی احتمال آسیب دیدن آن توسط حشرات و جانوران موذی است که البته با راهکارهایی می‌توان آن را کنترل کرد.

موکت ‌های پشمی برای استفاده در فضاهای مرطوب همچون پادری حمام مناسب نیستند زیرا رطوبت موجود در موکت ‌های پشمی دیر خشک می‌شود و ممکن است موکت را در معرض ایجاد قارچ و کپک قرار دهد.

در حال حاضر بیشتر موکت‌ های پشمی با ترکیب ۸۰ درصد پشم و ۲۰ درصد نایلون تولید می‌شوند. قیمت این نوع موکت نیز به دلیل هزینه بالای الیاف پشم نسبت به موکت‌ های دیگر گران است.

موکت نایلونی

نایلون یا همان پلی آمید الیافی مصنوعی است که در صنعت نساجی و تولید انواع موکت به کار می‌رود. موکت پلی آمید دوام فوق‌العاده‌ای دارد و به ویژه برای مکان‌های پرتردد نظیر هتل‌ها، فرودگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات پررفت‌وآمد انتخاب بسیار مناسبی به شمار می‌آید. الیاف موکت نایلونی به‌گونه‌ای است که دچار سایش و به اصطلاح کوبیده نمی‌شود. ثبات رنگ بر اثر تابش نور آفتاب و مقاومت بالا در برابر گسترش آتش‌سوزی از ویژگی‌های مهم موکت ‌های نایلونی محسوب می‌شود.

موکت پلی استر

الیاف پلی استر الیافی بسیار نرم هستند و درخشندگی بسیار زیبایی دارند. موکت‌ های پلی استر از تنوع رنگی زیادی برخوردارند و می‌توان به راحتی آن را با دکوراسیون منزل هماهنگ کرد. الیاف پلی استر قابلیت بازیافت دارند و در تولید آن نیز از بطری‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌شود.

موکت اولفین

موکت اولفین با الیاف پلیمری بر پایه اتیلن- پروپیلن تولید می‌شود. این الیاف در برابر رطوبت و ایجاد لکه مقاومت زیادی دارد. از ویژگی‌های مهم موکت اولفین می‌توان به جذب کم رطوبت و مقاومت در برابر الکتریسیته اشاره کرد. بهتر است از این موکت برای فضاهایی با رفت و آمد کم استفاده شود.

موکت اکریلیک

الیاف اکریلیک با ظاهری شبیه پشم، بسیار نرم و سبک است. به تازگی استفاده از این الیاف در تولید موکت مرسوم شده است. موکت اکریلیک دارای قابلیت شست‌وشوی خوبی است اما با توجه به مقاومت پایین آن نسبت به سایش برای مکان‌های پرتردد مناسب نیست.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 92 تاريخ : سه شنبه 14 آبان 1398 ساعت: 13:59